Szkoła Podstawowa |im. Jana Kasińskiego

dyrektor p. Sławomir Truszkiewicz

95-001 Biała ul. Kościelna 4

Tel: 42 717-84-13

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 339001
  • Do końca roku: 239 dni
  • Do wakacji: 46 dni

Kontakt

Szkoła Podstawowa w Białej

Kościelna 4

95-001 Biała

Tel: 42 717 84 13

spbiala@gminazgierz.pl

Kalendarium

Poniedziałek, 2024-05-06

Imieniny: Beniny, Filipa

RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ

Wymaganie 6.Poziom B

Szkoła wspomaga rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji

 

SZKOŁA PODSTAWOWA IM. J. KASIŃSKIEGO W BIAŁEJ

RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ

 

 

Wymaganie 6.Poziom B

Szkoła wspomaga rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji

 

Opracował zespół w składzie:

A.Andryszczak

A.Barzyńska

 

 

Cele ewaluacji wewnętrznej:

Zebranie informacji na temat działań szkoły służących: ñ wyrównywaniu szans edukacyjnych; ñ wspomaganiu rozwoju uczniów w zależności od ich indywidualnej sytuacji; ñ dostosowywaniu oferty zajęć do potrzeb uczniów; ñ motywowaniu ucznia do samorozwoju.

 II. Przedmiot ewaluacji: wymaganie 6 poziom B

Szkoła wspomaga rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.

 

Pytania kluczowe:

  1. W jaki sposób nauczyciele rozpoznają potrzeby każdego ucznia?
  2. Jakie działania nauczycieli potwierdzają uwzględnianie zróżnicowanych potrzeb rozwojowych uczniów?
  3. Jakie warunki organizuje szkoła do wyrównywania braków i zaległości?
  4. Jakie formy pomocy organizuje szkoła w specyficznych trudnościach w nauce?
  5. Jakie formy działań podejmowane są wobec uczniów ze zdolnościami?
  6. Czy uczniowie odnoszą sukcesy edukacyjne na miarę swoich możliwości?
  7. Czy działania przeciwdziałające wykluczeniu uczniów z/w na status społeczny i ekonomiczny organizowane przez szkołę są skuteczne?

Informacje dotyczące ewaluacji wewnętrznej.

1. Wybór grupy badawczej – wszyscy nauczyciele szkoły, a także uczniowie i wybrana losowo grupa rodziców wszystkich oddziałów.

 2. Opis metod i narzędzi badawczych:

 a) Ankieta dla nauczycieli, rodziców klas 0-VI i uczniów klas IV-VI;

 b) Kwestionariusz dla dyrektora szkoły.

 c) Analiza dokumentów.

V. Prezentacja wyników ewaluacji wewnętrznej.

 

OPRACOWANIE ZBIORCZE WYNIKÓW ANKIETY PRZEPROWADZONEJ WŚRÓD UCZNIÓW

ANALIZA ANKIET PRZEPROWADZONYCH WŚRÓD UCZNIÓW KLAS IV-VI.

W badaniu wzięło udział 37 uczniów. Ankieta była anonimowa.

Pierwsze pytanie dotyczyło udziału uczniów w zajęciach organizowanych w szkole. Uczniowie wybierali zajęcia z listy, dodatkowo mogli też dopisać inny rodzaj zajęć, w których biorą udział. Odpowiedzi uczniów przedstawiają się następująco:

1.Udział uczniów w zajęciach organizowanych w szkole:

koło  sportowe -21

 j.angielskiego -18

przyrodnicze –15

logopedyczne -2

socjoterapeutyczne - 4

origami-8

muzyczne-13

szachowe-6

 wyrównawcze z matematyki -17

wyrównawcze z j.polskiego -3

wolontariat -3

Dziecięca Drużyna Pożarnicza - 5

2. Częstotliwość uczestnictwa w tych zajęciach:

regularne: 29 osób

często:1

1 raz w tygodniu: 5

wcale - 2

3. Czy ilość zajęć jest wystarczająca:

tak : 27

nie - 5

nie mam zdania - 5

4. Czy udział w zajęciach ma wpływ na wyniki w nauce i motywację do pracy:

tak: 27

nie - 4

 nie wiem - 6

5. Czy nauczyciele pomagają w pokonywaniu trudności w nauce:

 tak- 22

raczej tak- 13

raczej nie - 1

nie -1

6. Czy nauczyciele pomagają w rozwijaniu uzdolnień i zainteresowań;

tak- 23

 raczej tak - 9

raczej nie - 2

nie - 3

7. Czy uczniowie odnoszą sukcesy na miarę możliwości:

tak- 12

raczej tak-16

raczej nie-4

nie-5

8. Wypowiedzi uczniów się na temat ,,Moja szkoła:

- Szkoła interesuje się mną i moją sytuacją w domu:

Tak-15, raczej tak-5, raczej nie-1, nie-2, trudno powiedzieć- 14

- W szkole czuję się dobrze:

Tak -26 , raczej tak -8, raczej nie- 0, nie-2, trudno powiedzieć-2

- W szkole tak samo traktuje się dziewczyny i chłopaków:

Tak -23, raczej tak- 8, raczej nie-2, nie-1, trudno powiedzieć-2

- W szkole zwraca się uwagę potrzeby i zainteresowania uczniów:

Tak - 16, raczej tak -14, raczej nie -0 , nie -3, trudno powiedzieć- 4

- W szkole nauczyciele wspierają uczniów, kiedy tego potrzebują:

Tak- 25, raczej tak -9, raczej nie –0 nie- 1, trudno powiedzieć-2

 

WNIOSKI:

- Uczniowie korzystają z szerokiej oferty zajęć (wybierają często więcej niż jeden typ zajęć), rozwijają swoje zdolności i zainteresowania, poznają zasady funkcjonowania w grupie rówieśniczej, mają możliwość nadrabiania zaległości w nauce.

- Uczniowie biorą udział w zajęciach rozwijających i usprawniających ich dysfunkcje

- Uczniowie uczestniczą w tych zajęciach regularnie.

-Według uczniów ilość tych zajęć jest wystarczająca. 73% uczniów  stwierdza, że mają one wpływ na wyniki w nauce i motywację do pracy.

-Nauczyciele pomagają uczniom w pokonywaniu trudności w nauce i wychwytują ich zdolności i zainteresowania.

-Większość uczniów odnosi sukcesy na miarę swoich możliwości.

-54% uczniów twierdzi, że szkoła interesuje się ich losem w szkole i w domu

- 92% uczniów czuje się w szkole dobrze

- 81% twierdzi, że w szkole zwraca się uwagę   na  ich potrzeby i zainteresowania

- 83% uważa, że w szkole tak samo traktuje się dziewczyny i chłopaków

- 92% uważa, że nauczyciele wspierają ich, kiedy tego potrzebują.

 

OPRACOWANIE WYNIKÓW ANKIETY PRZEPROWADZONEJ WŚRÓD NAUCZYCIELI

W ankiecie wzięło udział 15 nauczycieli. Ankieta była anonimowa i składała się z 11 pytań. Jej celem było zebranie opinii i spostrzeżeń na temat wspomagania  rozwoju uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji. Wyniki przedstawiają się następująco:

1.W jaki sposób rozpoznawane są możliwości psychofizyczne i potrzeby rozwojowe uczniów:

-    obserwacje:11

-    diagnozę wstępną: 5

-  rozmowy z rodzicami: 6

-  analizę osiągnięć: 7

-  testy diagnozujące: 6

-   orzeczenia, opinie PPP: 15

-   spotkania zespołów  n-li: 8

-   rozmowy z uczniami: 2

2. W jaki sposób indywidualizuje się proces nauczania?

 zadania na lekcji i prace domowe dostosowane do możliwości ucznia, dodatkowe zadania, stworzenie możliwości odbioru informacji wg percepcji-wzrokowej, słuchowej, kinestetycznej, łatwiejsze zadania, krótsze partie materiału do opanowania, odpowiedzi bez obecności klasy, stosowanie różnorodnych  kart pracy do samodzielnego rozwiązania, wydłużanie czasu pracy, dzielenie pracy na etapy, powtarzanie poleceń, udzielanie dodatkowych wskazówek, dostosowanie tempa pracy do możliwości uczniów, pochwały.

-brak odpowiedzi: 1

3. Czy  stwarzane są szanse wyrównywania zaległości w nauce:

- tak: 14

- brak odpowiedzi: 1

4.W jaki sposób stwarzane są te  szanse wyrównywania zaległości w nauce?

-  zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze: 7

-  bieżąca praca na lekcji: 15

-  indywidualizacja: 13

- zajęcia indywidualne z uczniem: 5

-  organizacja pomocy koleżeńskiej: 4

- pomoc w odrabianiu lekcji: 4

-  zajęcia z art.42 KN: 7

- realizacja projektów edukacyjnych: 1

-  udział uczniów w konkursach, zawodach sportowych: 5

- wyjścia edukacyjne: 1

- Dodatkowo: indywidualne ukierunkowanie ucznia, spotkania z ciekawymi ludźmi

5.  Czy stwarzane są warunki do rozwoju uzdolnień i zainteresowań uczniów?

-tak: 14

-brak odpowiedzi: 1

6.  Czy uczniowie chętnie korzystają z zaproponowanej oferty zajęć dodatkowych:

-   raczej tak: 8

-   zdecydowanie tak: 6

- brak odpowiedzi: 1

7. Czy w ramach zajęć edukacyjnych z uczniami  dostosowywane są metody i formy pracy w podejmowaniu następujących działań?

-  wydłużanie czasu pracy ucznia: 14

-  dzielenie materiału na mniejsze partie: 12

- zwiększenie liczby ćwiczeń i powtórzeń materiału: 10

-zastosowanie dodatkowych środków dydaktycznych i technicznych: 5

- stosowanie zróżnicowanych kart zadań do samodzielnego rozwiązania: 7

 8.  Czy w swojej pracy dydaktycznej i wychowawczej  nauczyciele uwzględniają    indywidualną sytuację ucznia/ stan zdrowia, stwierdzone dysfunkcje, sytuacja rodzinna/?

- tak: 15

- nie: 0

9. Jakie formy działań podejmuje się wobec uczniów ze specyficznymi trudnościami  w uczeniu się?

 zadania o mniejszym stopniu trudności, dodatkowe wyjaśnienia zagadnień, dostosowanie wymagań edukacyjnych, indywidualizację pracy, stosowanie dodatkowych wyjaśnień, odpowiednich metod nauczania, ograniczenie odpowiedzi ustnych, uwzględnienie błędów w pracach pisemnych, pochwały za najmniejsze osiągnięcia, powtarzanie partii materiału, które sprawiają trudności, wykonywanie ćwiczeń usprawniających procesy poznawcze, rozwijanie mocnych stron ucznia, cierpliwość, dzielenie materiału na mniejsze partie, różnorodne karty pracy, dodatkowe spotkania, pomoc w odrabianiu lekcji, dodatkowa pomoc po lekcjach / na prośbę rodziców/, wydłużenie czasu pracy na sprawdzianach, dostosowanie sprawdzianów, praca przy stoliku z dzieckiem, sadzanie dziecka w pierwszej ławce, zaznaczanie prac domowych, kontakty z rodzicami, stymulowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

- brak odpowiedzi : 1

10. Czy prowadzone są działania antydyskryminacyjne przeciwdziałające wykluczeniu uczniów z uwagi na status społeczny i ekonomiczny?

- tak: 15

- nie: 0

11.Czy dostrzega się skuteczność działań wspomagających i rozwijających  ?

-lepsze wyniki w nauce ( 33%)

-  osiągnięcia w konkursach ( 20%)

-  poprawy ocen ( 60%)

- popełnianie mniejszej ilości błędów  (20%)

- wyższa motywacja uczniów (53%)

- poprawa systematyczności pracy (33%)

- jakość prac domowych (26%)

- poprawa zachowania (33%)

-wywiązywanie się uczniów z podjętych zadań (26%)

WNIOSKI:

- Wszyscy nauczyciele stwarzają uczniom  szanse wyrównywania zaległości w nauce, warunki do rozwoju uzdolnień i zainteresowań  oraz uwzględniają w swojej pracy dydaktyczno-wychowawczej indywidualną sytuację ucznia, przeciwdziałając dyskryminacji wykluczeniu uczniów.

- Nauczyciele rozpoznają możliwości psychofizyczne uczniów przede wszystkim poprzez obserwacje, wpływające do szkoły opinie i orzeczenia PPP, jak i rozmowy z uczniami i rodzicami.

- W szkole indywidualizuje się proces nauczania, podejmuje się działania wspierające wobec uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce.

- Uczniowie chętnie korzystają z zaproponowanej oferty zajęć dodatkowych, a nauczyciele widzą skuteczność własnych działań w poprawie wyników w nauce, wyższej motywacji uczniów, poprawie zachowania i systematyczności pracy.

-Wszyscy nauczyciele widzą skuteczność swoich działań

Wyniki ankiet dla rodziców

Kwestionariusz składał się z 10 pytań. W badaniu wzięło udział 14 wybranych losowo rodziców, zarówno matki  jak i ojcowie, po dwóch z każdego oddziału.

13 z 14 respondentów podało, iż ich dziecko korzystało z pomocy w szkole. 3dzieci ze względu na przejawiane uzdolnienia, po 7 trudności w nauce i trudnością z przeżywaniem emocji, 4 występujące problemy rozwojowe, 2 problemy z zachowaniem a 1 z powodu traumatycznych sytuacji.

Pojedyncze osoby podały, iż ich dziecko zostało objęte pomocą z powodu trudności z wymawianiem głosek, braku integracji z grupą rówieśniczą, strachu przed wyrażaniem swoich potrzeb, braku kontaktu słownego z nauczycielem i rówieśnikami.

Rodzice najczęściej zwracają się z prośbą o pomoc do wychowawców (11 osób), innych nauczycieli 9 (8 do wychowawcy świetlicy, 1 do p. M. Jakubowskiej), 2 do dyrektora. Wszyscy rodzice twierdzą, że szkoła oferuje różnorodne zajęcia rozwijające zainteresowania (muzyczne 2, sportowe 6, przyrodnicze 2, origami 1, plastyczne 4, świetlica 1, koło teatralne 2, spotkania świerszczowe 1), zajęcia wyrównawcze (z matematyki 4, języka angielskiego 1, języka polskiego 2, zajęcia wyrównawcze z młodszych klasach 1, gimnastyka korekcyjna 1). Ponadto uczniowie uczęszczają na zajęcia specjalistyczne: logopedia – 5 uczniów, socjoterapia – 7, rewalidacja 1. Uczniowie biorą udział w organizacjach: SKW 3, DDP 5, SU 1. Zdaniem rodziców w ramach pomocy szkoła organizuje również konsultacje (1osoba), rozmowy indywidualne z nauczycielem, wychowawcą (3).

Z ankiet wynika, że nauczyciele są pomocni w sytuacjach problemowych, tylko 1 osoba była innego zdania. W uzasadnieniach można przeczytać: „zawsze służą pomocą, dążą do porozumienia uczniów w sytuacjach konfliktowych, można porozmawiać z  nauczycielem, który wysłucha i stara się pomóc, w niektórych sytuacjach nauczyciele są pomocni, w innych mniej, nauczyciele z rodzicami omawiają problem i wspólnie ustalają plan pomocy, pomoc jest natychmiastowa”.

13 respondentów twierdzi, że nauczyciele na bieżąco informują o postępach dziecka a ich postawa zachęca do zgłaszania problemów. Swoje zadanie uzasadniają tym, iż kadra jest zaangażowana, informuje o każdym nawet najmniejszym sukcesie dziecka, szybko reaguje na problemy, udziela pomocy, organizuje spotkania z rodzicami, nauczyciele indywidualnie podchodzą do problemu każdego dziecka, słuchają i próbują pomóc. Tylko jedna osoba podała, że nie wszyscy nauczyciele swoim zachowaniem zachęcają do zgłaszania problemów.

Aż 10 badanych jest zdania, że kadra nauczycieli jest wystarczająco wykwalifikowana do pracy z uczniami w różnych sytuacjach życiowych. Trzy osoby nie miały zdania jedna podała odpowiedź negującą.

W tej kwestii uzasadnienia są różne: „kadra jest wykwalifikowana, ale nie wszyscy nauczyciele odnajdują się w każdej sytuacji, kadra stara się ustabilizować sytuację życiową, są nauczyciele, którzy nie powinni uczyć młodszych dzieci, nauczyciele, z którymi miałam do czynienia nie lekceważyli tego, co do nich mówiłam, w każdym aspekcie problemu uzyskuję pomoc, kadra dysponuje wystarczającą wiedzą co ma przełożenie w skutecznych działaniach, kwalifikacje na pewno, ale przede wszystkim cierpliwość, serdeczność, indywidualne podejście do dziecka. 

Zdaniem 11 rodziców stosowane w szkole formy pomocy są skuteczne. 1osoba nie miała zdania, również 1 twierdziła, że nie.

Badani podawali w uzasadnieniach: dziecko zintegrowało się z grupą, jest lubiane przez rówieśników, kontaktowe, problem przestał istnieć, dziecko radzi sobie w nauce, a także w sytuacjach stresowych, jest spokojne, wyciszone. Jak najbardziej przynoszą efekty – przykład mojego dziecka. Jedna osoba podała, że jest zbyt mała liczba godzin logopedii i nie dla wszystkich dzieci, które pomocy logopedy potrzebują.

Rodzice mając możliwość wskazania zmian w systemie pomocy, podawali, iż należy zatrudnić psychologa i pedagoga, zorganizować więcej zajęć dla dzieci z problemami, zwłaszcza logopedii, doceniają rolę kadry, otaczającą dziecko pomocą. Badani uważają, że najlepszym sposobem pracy jest rozmowa z dzieckiem, obserwacja, kontakt z nim, co służy wsparciu i daniu poczucia zrozumienia, docenili również wprowadzenia dziennika elektronicznego upatrując w nim szansę na dodatkową formę kontaktu ze szkołą i monitorowania osiągnięć dziecka.

Respondenci dodawali, że obecna forma wsparcia i pomocy dziecku i rodzicowi jest satysfakcjonująca, a pomoc nauczycieli nie będzie efektywna jeśli rodzice nie będą edukowani. Podejście i mentalność  rodziców, których dzieci nie wymagają specjalistycznej pomocy musi się zmienić, dla lepszego zrozumienia i wzajemnego szacunku.

Wnioski:

- Badania pokazują, iż działania szkoły w zakresie pomocy uczniowi ze względu na indywidualną sytuację są efektywne,

- Rodzice dostrzegają problemy swoich dzieci oraz różnorodność form pomocy oferowanych przez szkołę,

- Rodzice podają swoje propozycje pomocy, wskazując na te, które przynoszą największe efekty: obserwacja dziecka, rozmowa z nim oraz rodzicami, zajęcia dodatkowe i specjalistyczne.

- Zdaniem rodziców kadra jest wykwalifikowana i potrafi wypracować we współpracy z rodzicami i dziećmi formy działań, jednakże pojedyncze osoby wypowiadały się sceptycznie o umiejętnościach pojedynczych nauczycieli.

- Badani dostrzegali problem we wzajemnym zrozumieniu problemów wśród rodziców, wskazywali na potrzebę edukowania rodziców.

ANALIZA  KWESTIONARIUSZA DLA DYREKTORA SZKOŁY

Kwestionariusz składał się z 9 pytań otwartych. Odpowiedzi są następujące:

  1. W szkole rozpoznaje się możliwości psychofizyczne i rozwojowe uczniów  poprzez obserwacje, testy diagnozujące, diagnozę, rozmowy z rodzicami, sprawdziany.
  2. W szkole rozpoznaje się sytuację społeczną uczniów poprzez  rozmowy z rodzicami, wywiad środowiskowy, opinie i orzeczenia PPP, kontakty z kuratorem sądowym.
  3. W szkole zostały stworzone warunki sprzyjające rozwojowi i motywacji uczniów: powstanie pracowni dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych z wyposażeniem w pomoce dydaktyczne związane z  konkretnymi potrzebami oraz udostępnia się salę do gimnastyki korekcyjnej w celu prowadzenia zajęć ruchowych, wych. fizycznego przez wszystkich nauczycieli.
  4. W szkole wszystkie zajęcia prowadzone są przez wykwalifikowaną kadrę nauczycieli.
  5. Dyrektor szkoły podkreśla właściwe zaangażowanie nauczycieli w realizację różnorodnych projektów edukacyjnych, programów i działań sprzyjających rozwojowi uczniów zdolnych i specjalnych potrzebach edukacyjnych. Szkoła przystępuje do większości projektów edukacyjnych składając wnioski, które są rozpatrywane pozytywnie.
  6. Dyrektor szkoły uważa, że kadra nabywa różnorakich kompetencji wspomagających ucznia ze specjalnymi potrzebami, z uwagi na zwiększający się procent takich uczniów w szkole.
  7. Szkoła współpracuje z wieloma instytucjami w celu zapewnienia pomocy uczniom: GOPS, GOK, PPP, MOSiR w Zgierzu, OSP, Policja, PZU, Koło Gospodyń Wiejskich w Białej.
  8. Uczniowie będący w trudnej sytuacji materialnej otrzymują: dofinansowanie posiłków, wyjazdów indywidualnych i grupowych, pomoce dydaktyczne, zwolnienie z opłat na ubezpieczenie w PZU.
  9. W szkole monitoruje się zachowania i postawy uczniów w celu przeciwdziałania dyskryminacji. Dostrzegana jest potrzeba działań w tym zakresie.

 

L.p.

Rodzaj wsparcia*

Liczba osób korzystających z pomocy

1.

Zajęcia wyrównawcze klasa I

10

2.

Zajęcia wyrównawcze klasa II

9

3.

Zajęcia wyrównawcze z matematyki kl. IV-VI

15

4.

Gimnastyka korekcyjna

50

5.

Zajęcia logopedyczne kl. 0-III

5

6.

Zajęcia rewalidacyjne

3 po 2 godz.

7.

Wspomaganie

2 (łącznie 24 godz.)

8.

Dożywianie

38

9.

Wyprawka

5

*Dane zaczerpnięte z dokumentacji szkolnej

 

Wyniki i wnioski po przeprowadzonej ewaluacji wewnętrznej.

Nauczyciele rozpoznają potrzeby każdego ucznia. Nauczyciele w ankiecie wskazali, że potrzeby uczniów są rozpoznawane poprzez: · Obserwacje zachowań uczniów w różnych sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych, · Analizę osiągnięć uczniów – np. analiza sprawdzianów · Testy diagnozujące, · Rozmowy z rodzicami, · Analizę orzeczeń i opinii Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, · Karty informacyjne o dziecku, · Spotkania zespołów przedmiotowych i oddziałowych, · Rozmowy z uczniami.

Logopeda szkolny przeprowadza diagnozę na początku roku szkolnego  wśród uczniów oddziału przedszkolnego i prowadzi badania przesiewowe w celu ustalenia stanu mowy uczniów. Dzieci zakwalifikowane na terapię logopedyczną uczestniczą w systematycznych ćwiczeniach.

Prowadzi się zajęcia wspierające zdolności i zainteresowania  i wyrównujące dysfunkcje. Nauczyciele uwzględniają zróżnicowane potrzeby rozwojowe uczniów i m.in.:

- przygotowują uczniów do wzięcia udziału w konkursach, zgodnie z ich zdolnościami i zainteresowaniami, np. plastycznych, polonistycznych, recytatorskich, matematycznych, literackich, języka angielskiego, muzycznych, pożarniczych.

-  typują uczniów do konkursów tematycznych o zasięgu powiatowym, wojewódzkim, ogólnopolskim

- prowadzą zajęcia gimnastyki korekcyjnej, socjoterapii, logopedii, terapii pedagogicznej, zajęcia wyrównawcze, koła  zainteresowań.

- nauczyciele na bieżąco informują rodziców o osiągnięciach ich dzieci, organizują konsultacje i spotkania indywidualne, w celu omówienia każdego przypadku. W szkole został założony dziennik elektroniczny.

Realizowane są działania związane z indywidualizacją procesu edukacyjnego.

- Nauczyciele różnicują tempo pracy na lekcji, dostosowują wymagania  edukacyjne zgodnie z zaleceniami zawartymi w opiniach PPP np. wydłużenie czasu pracy, dodatkowe objaśnienia, tłumaczenie poleceń, tolerancja w ocenie ortografii, mniejszy zakres ćwiczeń ,  opracowują  dla uczniów z orzeczeniami o niepełnosprawnościach indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych

Szkoła organizuje pomoc dla dzieci z trudnościami w nauce. Nauczyciele stwarzają szanse wyrównywania zaległości w nauce.

- W szkole zostały stworzone warunki sprzyjające rozwojowi i motywacji uczniów: powstanie pracowni i gabinetu  logopedycznego dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych z wyposażeniem w pomoce dydaktyczne związane z  konkretnymi potrzebami oraz udostępnia się salę do gimnastyki korekcyjnej w celu prowadzenia zajęć ruchowych, wych. fizycznego przez wszystkich nauczycieli.

 

- Szkoła  zatrudniła  nauczycieli wspomagających do pracy z dzieckiem  z zespołem Aspergera  oraz niedosłuchem,

 Indywidualne podejście do ucznia wzmacnia poczucie własnej wartości oraz wiarę w swoje możliwości.

- Ankietowani uczniowie mają wiedzę na temat różnych rodzajów zajęć organizowanych w szkole i biorą w nich udział. Rozbudowana oferta zajęć daje naszym uczniom możliwość wyboru tych optymalnych, zgodnych z ich potrzebami i zainteresowaniami. Uczniowie mają szansę odkrywać swą indywidualność i osobisty potencjał.

 - Organizuje się zajęcia  dodatkowe pod kątem zainteresowań uczniów oraz w celu rozwijania empatii, tolerancji: wolontariat, Dziecięca Drużyna Pożarnicza,

- Kieruje się  uczniów na badania do poradni psychologiczno – pedagogicznej,

 - Realizowane są programy i projekty  edukacyjne: ,,Znajdź właściwe rozwiązanie”, ,,W zgodzie z samym sobą”, ,,Daj mi szansę, a pokaż, że to potrafię”, ,,Nie pal przy mnie proszę”, ,,Trzymaj formę” „Ziemia wspólnym domem ludzi i zwierząt”.

- Organizuje się  zajęcia wyrównawcze dla uczniów  poszczególnych  klas i zajęć indywidualnych z uczniami z orzeczeniem  PPP.

- W zajęciach wspierających i wyrównawczych  biorą udział wszyscy uczniowie, którzy tego potrzebują.

-  Większość ankietowanych uczniów twierdzi, że otrzymuje od nauczycieli pomoc w rozwijaniu uzdolnień i zainteresowań.

- W zajęciach rozwijających uzdolnienia i zainteresowania np. z  języka angielskiego, przyrody, origami, w kole sportowym, kole teatralnym, uczestniczy  większość  uczniów naszej szkoły.

- Uczniowie regularnie uczestniczą w tych zajęciach.

- Nauczyciele organizują dodatkowo spotkania z ciekawymi ludźmi, indywidualnie ukierunkowują uczniów.

- Szkoła współpracuje z wieloma instytucjami w celu zapewnienia pomocy uczniom: GOPS, GOK, PPP, MOSiR w Zgierzu, OSP, Policja, PZU, Koło Gospodyń Wiejskich w Białej, kurator.

- Rodzice są włączani w system wsparcia dla ucznia posiadającego zdolności bądź problemy w nauce i problemy rozwojowe w każdej sferze.

Nauczyciele widzą skuteczność działań wspierających i rozwijających potencjał uczniów poprzez lepsze wyniki w nauce, poprawę ocen i zachowania, większą motywację do pracy, zwiększenie jakości prac domowych i pracy na lekcjach.

Nauczyciele posiadają  kompetencje potrzebne do prowadzenia zajęć rozwijających i wspierających, co doceniają rodzice.

Uczniowie będący w trudnej sytuacji materialnej otrzymują: dofinansowanie posiłków, wyjazdów indywidualnych i grupowych, pomoce dydaktyczne, zwolnienie z opłat na ubezpieczenie w PZU.

 

 W szkole monitoruje się zachowania i postawy uczniów w celu przeciwdziałania dyskryminacji. Dostrzegana jest potrzeba działań w tym zakresie. 

 

Szkoła prowadzi profilaktyczne działania antydyskryminacyjne:

- W szkole prowadzone są działania podnoszące poziom wiedzy i umiejętności, które wpływają na postawy mające na celu przeciwdziałanie dyskryminacji, podstawie wpisów w dziennikach lekcyjnych można stwierdzić, iż nauczyciele realizują na godzinach wychowawczych prowadzą pogadanki uczące empatii, kształtowania postaw asertywnych, rozmawiają z uczniami na temat problemu agresji, relacji w grupie rówieśniczej; uczniowie uczą się panować nad emocjami, poznają zasady savoir – vivre. Uczniowie uczestniczą w akcjach charytatywnych organizowanych Samorząd Uczniowski, nauczyciela świetlicy , np. na rzecz osób niepełnosprawnych, chorych,  środowiska przyrodniczego np. zbiórka  nakrętek ,,Zakrętaki”, makulatury, surowców wtórnych.  Szkoła zbierała środki na budowę   Hospicjum w Zgierzu, wsparcie schroniska dla psów, przeprowadzono akcję ,,Szlachetna paczka”. Szkoła wzięła udział w akcji społeczno-edukacyjnej „Z Kujawskim pomagamy pszczołom” . Do akcji zostali włączeni członkowie SU oraz wszyscy uczniowie naszej szkoły wraz z wychowawcami. Uczniowie biorą udział w przedstawieniach profilaktycznych, których tematyka związana jest z najważniejszymi problemami dotyczącymi zdrowia, kondycji fizycznej, przeciwdziałaniu agresji, uzależnieniom od komputera i Internetu itp. W roku szkolnym 2015/2016 na terenie szkoły zostały zorganizowane warsztaty integracyjne, w których wzięli udział wychowankowie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Zgierzu i uczniowie naszej placówki. Zaś we współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Zgierzu i Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Ozorkowie nasza szkoła stała się organizatorem pierwszego powiatowego konkursu skierowanego do uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego: „Gra planszowa z przygodami”. W szkole działa „Czytelnia Kuby” – miejsce wyciszenia i alternatywnego spędzenia czasu wolnego w czasie przerwy dla ucznia z Zespołem Aspergera oraz innych wychowanków.

Wnioski do pracy:

  1. Informowanie rodziców na temat możliwości udziału w wszelkich zajęciach kompensacyjnych, edukacyjnych i terapeutycznych prowadzonych na terenie poradni psychologiczno-pedagogicznej bądź stowarzyszeń.
  2. Edukowanie rodziców w zakresie problemów rozwojowych dzieci, podnoszenie istoty tolerancji wobec potrzeb uczniów i rodziców dzieci posiadających trudności w nauce czy dysfunkcje rozwojowe.
  3. Wypracowywanie indywidualnych, jednolitych i jasnych metod pracy z uczniami przejawiającymi problemy z zachowaniem.
  4. Zatrudnienie psychologa i pedagoga.
  5. Podtrzymywanie motywacji uczniów do samorozwoju przez indywidualną pracę z nimi, realizację projektów, udział w zajęciach edukacyjnych i terapeutycznych.